Poradna pro autory

ONLINE PORADNA PRO AUTORY


Vítejte v online poradně pro autory! Máte jakýkoliv dotaz, na který byste rádi dostali odpověď? Pak mi ho můžete poslat a já se na něj pokusím odpovědět a poradit vám. Vaše dotazy se mohou týkat čehokoliv, co souvisí s psaním, OVŠEM S VÝJIMKOU PRÁVNICKÉ AGENDY! Nejsem právník a sama si platím právní poradenství, pokud jako autor potřebuji právnickou radu. Proto mi prosím neposílejte právní dotazy. S těmi se obraťte na právníka. Cenově vstřícné právní poradenství pro autory poskytuje také Syndikát novinářů ČR. Pokud Vás trápí otázka ochrany autorského díla, článek na toto velmi časté téma najdete v Magazínu v sekci ODBORNÉ ČLÁNKY. Tam se můžete dočíst, jak vlastně postupovat a jaké jsou možnosti.

Pokud ale máte jakýkoliv jiný dotaz související s psaním, sem s ním! Odpoveď na dotaz se objeví zde v poradně, aby z dotazu měli užitek i návštěvníci stránek a současně vám odpověď zašlu i na váš email. MÁM JEDINOU PODMÍNKU. Abych váš dotaz zodpověděla, musíte si poradenství objednat v e-shopu na těchto stránkách (eshop - nabídka produktů). Poradenství je samozřejmě ZDARMA, ale musíte řádně vyplnit objednávkový formulář. Je třeba abyste na sebe vyplnili jméno, příjmení, adresu (ulice, číslo domu, město) a emailovou adresu. Svůj dotaz pak vepište do POZNÁMKY v objednávkovém formuláři. Jenom pokud na sebe poskytnete tyto údaje, zodpovím váš dotaz. Současně mohu garantovat, že poskytnuté údaje nedám k dispozici žádné další straně a zůstanou jen pro mou potřebu, pro eventuelní rozesílání informací souvisejících s aktivitami těchto stránek.

Těším se na Vaše dotazy!

VAŠE DOTAZY:



Již rok vymýšlím námět na film a zhruba ve dvou třetinách námětu jsem se zasekla. Konkrétně jde o to, že si nejsem jistá povoláním mé hlavní hrdinky. Práce totiž hraje v mém námětu důležitou roli. Přála jsem si, aby to povolání bylo uměleckého ražení - zkrátka hodně zajímavé. Jakým způsobem zjistit, jaké povolání by bylo pro mojí hrdinku nejlepší, potažmo pro celý film? Lze to nějak otestovat?
Obávám se, že žádný takový test na nejlepší povolání neexistuje. Vždy jde o jedinou věc ? co nejlépe slouží příběhu samotnému a na to musí autor přijít sám, podle toho, jak má vymyšlený příběh. Všechno v něm musí do sebe co možná nejpřesněji zapadat: charakter postavy, její motivace, propojení s hlavní zápletkou a celou dějovou linií apod. Takže vám nemohu, když neznám příběh, říci, jaká profese by pro vaši hrdinku byla nejlepší. Ono jde hlavně o to, jaká profese by byla nejlepší pro vás, ne pro ni. Psát to musíte vy a potřebujete, aby se vám vše dobře vyprávělo a hlavně dobře ukazovalo, protože film se vyjadřuje obrazem, nikoliv slovy. V zásadě platí, že čím abstraktnější profese, tím je to pro film komplikovanější a složitější. Takže třeba profese básníka je pro film opravdu velký problém, těžko se ukazuje v obrazech. Oproti tomu takový policista nebo lékař, to jsou vysloveně filmové profese. Musíte tedy přemýšlet v celém kontextu a pak je možné, že dostanete na svou otázku odpověď.

Chci napsat knihu, ale nemám žádný nápad. Chuť psát mám ale velkou. Jak dostat nápad?
Nápad buď přijde sám nebo je třeba mu trochu pomoci. Mnoho spisovatelů si pomáhat musí, takže se rozhodně není za co stydět. Čtou velmi pozorně noviny, zejména černou kroniku a vše, kde se zmiňují lidské příběhy a osudy. Vysedávají po hospůdkách a naslouchají lidským příběhům. Mluví s lidmi kolem sebe. Vysedávají v kavárnách a poslouchají cizí rozhovory (!), ach ano! To vše pomáhá. Velmi detailní rady najdete také v mé učebnici Tvůrčí psaní pro každého 2. Věnovala jsem tam tomu téměř celou jednu kapitolu.

Rád píšu a myslím, že dobře. Ale když s tím pak jdu třeba do nakladatelství, mají řeči kvůli mé gramatice. To nejsou schopní si to nechat někým opravit? Důležitější je přeci, jak je to napsaný, ne?! Když mi nejde gramatika, to jako nemůžu být spisovatel, nebo co?
Na toto téma se vedou mezi autory veliké diskuse. Řeknu vám svůj názor. Český jazyk je základní nástroj, se kterým autor pracuje. Tak jako řidič F1 nemůže závodit bez auta, autor nemůže bez znalosti češtiny psát české knihy nebo texty. Řidič F1 chce samozřejmě mít auto, svůj hlavní pracovní nástroj, v perfektním stavu. Protože stav jeho vozu se velmi podílí na tom, jestli řidič vyhraje. Buď se o to auto bude řidič starat sám, nebo si na to někoho najme. Ale nějak tu péči zajistit musí. Stejné je to s autorem. Buď autor gramatiku ovládá, a pak nemusí nic řešit. Ale pokud ne, musí investovat. Buď do sebe a gramatiku se naučit, nebo do jazykového korektora, aby mu text opravil a zbavil ho gramatických chyb (cena za práci je cca 60,-Kč za normo stránku). Samozřejmě, že se o to může postarat vydavatelství, ale provblém je většinou v tom, že když je text plný hrubek, nepostoupí vůbec do takové fáze. Redaktoři v nakladatelství totiž vidí gramatickou úroveň textu a nemají chuť ho číst. Musíte totiž neustále mít na mysli jednu věc. Do nakladatelství přijde každý měsíc hromada rukopisů k posouzení. Rozhodně není jednoduché je všechny přečíst, protože pro redaktory je to práce navíc, vedle toho, co ještě musí každý den dělat. Takže je třeba rukopisy nějak vytřídit. A co myslíte, když budou vedle sebe na stole ležet dva rukopisy, oba velmi dobré po stránce stylistiky a obsahu, ale jeden s hrubkami a druhý i jazykově kvalitní, který si vezme redaktor do dalšího kola? Který přečte a který odmítne?

Co se vlastně člověk může v kurzu tvůrčího psaní naučit? Připadá mi to celé jako blbost, aby vás někdo naučil třeba napsat knihu, román, novelu a tak. Co se tam učí?
Nejste sám, kdo si něco takového myslí. Dokonce si to někdy myslí i velmi vzdělaní lidé, jako jsou literární kritici apod. Kdyby byla pravda, že studium psaní je nesmysl, neučilo by se psaní na všech prestižních universitách po celém světě. Tvůrčí psaní nebo-li anglicky "creative writing" se opravdu po světě přednáší a učí. Psaní je totiž v prvé řadě řemeslo, tak jako jiné profese a obory. Teprve když dobře znáte řemeslo, spojíte-li ho s vrozeným talentem, můžete se stát dobrým spisovatelem / spisovatelkou. Kromě toho je léty praxe ověřeno, že dostane-li se talentovaný autor do opravdu dobrého kurzu tvůrčího psaní, jeho talent a schopnosti se rozvíjejí výrazně rychleji. Nemohu vám tady vyjmenovat, co vše se vyučuje v těchto kurzech, protože takové studium je velmi obsáhlé a například na universitě trvá 5 let. Pokud vás ale zajímá, co byste se mohl naučit, přihlaste se zdarma na zkušební týden v online kurzu na těchto stránkách. Tak si budete moci prohlédnout všech 30 lekcí kurzu a uvidíte, co se tam vlastně můžete naučit.

Co je to normostrana?
Tzv. normostrana nebo-li normovaná stránka je přesně definovaná strana textu. Obsahuje 30 řádek a každý řádek obsahuje 60 úhozů. Pochází to ještě z doby, kdy se psalo na psacích strojích. Úhozem se myslí i mezery, protože aby pisatel udělal mezeru, musí stisknout klávesu na klávesnici, udělá tedy tzv. úhoz. Protože dnes naše počítače ale používají nejčastěji proporční písmo, těžko bychom dosáhli 60 úhozů na řádku a přesně 30 řádek na stránku. Proto se to řeší tak, že normostránka je chápána jako 1800 (60 x 30) znaků včetně mezer. Každý PC dovede spočítat počet znaků včetně mezer (záložka nástroje) a je tedy snadné zjistit, kolik znaků váš text obsahuje. Dostanete-li tedy zadání, že má váš text mít například 18 tisíc znaků včetně mezer, tedy 10 normovaných stránek, PC vám to snadno spočítá a vy můžete odevzdat přesně požadovanou délku textu.

Jak mám najít vydavatele pro svou knihu?
To je povídání na docela dlouho. Mám právě na tuto problematiku zaměřený celý jeden víkendový kurz. Vše je otázka know-how. Když víte, jak správně vaši knihu nabízet a jak oslovit ta správná vydavatelství, máte polovinu úspěchu zajištěnou. Takže vám rozhodně doporučuji zúčastnit se víkendového kurzu Jak prodat knihu / scénář (prezentace a prodej díla). Tam se dozvíte opravdu mnoho detailů a rad. Tady mám málo prostoru, takže vám jen řeknu, že je třeba v prvé řadě najít na trhu ta vydavatelství, která vydávají ten žánr a typ literatury, jako je vaše kniha. Rukopis se neposílá rovnou, ale nejprve se posílá email, ve kterém se představíte, podáte základní informace o sobě a svém rukopise a zeptáte se, zda můžete rukopis zaslat k posouzení. Teprve, když vydavatelství svolí, zašlete rukopis. Text si rozhodně před odesláním registrujte (viz můj článek v magazínu na těchto stránkách o ochraně děl). Nikdy neposílejte rukopis rovnou a bez předchozí dohody!

Chci prodat scénář. Už jsem si dal nabídku do vaší burzy, ale chci se snažit i sám. Komu se vlastně scénář nabízí? Mám hledat režiséry? Jak na ně najdu kontakt?
Opět vám v prvé řadě doporučím víkendový kurz Jak prodat knihu/ scénář (prezentace a prodej díla). Těch informací a praktických rad je skutečně mnoho a uvidíte, že po absolvování víkendu budete mít pocit, že to byla dobrá investice. Ale zpět k vašemu dotazu. Scénář je třeba nabízet producentům, protože i režisér by musel hledat producenta. To je člověk, který je schopen investovat peníze do natočení scénáře (většinou má na to producentskou společnost). Seznam producentů, kteří v ČR působí, najdete na stránkách Asociace producentů v audiovizi. Jsou to ti, kteří jsou v této asociaci sdružení. Většina jich sdružena je.

Jakým žánrem mám začít, když se chci pokusit o první knihu?
Začnětě tím, co nejvíce čtete, co máte nejradši. Věřte, že je to absolutně nejlepší řešení. Takový žánr máte načtený a dobře ho znáte. Máte tedy největší naději, že odvedete dobrou práci. Hlavně se nepodřizujte módě. To je vůbec to nejhorší a neskýtá to žádnou záruku úspěchu.

Nemám problém s fantazií a píšu docela snadno. Můj problém jsou opakující se slova. Nemohu se toho zbavit. Jsou nějaká cvičení na rozšiřování slovní zásoby?
Ano, jsou. Některá najdete v mé učebnici Tvůrčí psaní pro každého 2. Jsou tam detailně vysvětlena. Většina těchto cvičení je však nejúčinnějších, když se provádějí pod vedením zkušeného lektora a ve skupině s dalšími autory. Proto doporučuji víkend DÍLNY TVŮRČÍHO PSANÍ, kde takových cvičení děláme celou řadu, nebo LETNÍ ŠKOLU TVŮRČÍHO PSANÍ, ta se na tento problém také zaměřuje.

Měla jsem nutkání napsat knižní příběh, ale když jsem ho dopsala, tak se ukázalo, že na knihu je moc krátký. Mám ho začít nastavovat nebo se raději smířit s tím, že jsem napsala jen povídku?
Moc hezká otázka! Chcete po mně tak trochu věštění z koule. Musela bych ten text číst, pak bych vám dokázala poradit. Takto mohu jen obecně říci, že má zkušenost s tzv. nastavováním moc dobrá není. Nastavovaná kaše je prostě nastavovaná kaše. Ale neplatí to o každém textu. Někdy jde s nápadem velmi dobře pracovat a rozvíjet ho. Jak ale říkám, musela bych váš text číst.

Mám napsaný filmový scénář a chtěl bych aby si ho nějaký odborník přečetl a řekl mi svůj názor, upozornil mě na chyby, slabá místa nebo poradil, co udělat lépe. Ale nějak nechápu, proč bych za to měl platit. Taková skužba přeci negarantuje, že ten scénář prodám. Neexistuje někde možnost posouzení scénáře zdarma?
Takovou možnost neznám. Víte, scénář celovečerního filmu má mezi 100 až 120 stranami. Přečíst ho a vypracovat opravdu kvalitní analýzu včetně všech rad, doporučení, upozornění atd., to obnáší mnoho hodin práce. Taková analýza vám sice nezaručí, že scénář prodáte, ale poskytne vám velmi mnoho informací o vašem scénáři a rad, jak scénář vylepšit, včetně toho, že se dozvíte, jaké má takový scénář vůbec na trhu šance. Nemůžete očekávat, že někdo bude pro vás pracovat mnoho hodin zcela zdarma. Zkušený odborník může stejný počet hodin pracovat na nějakém televizním nebo filmovém projektu, kde bude honorován ještě výrazně lépe, než v případě analýzy scénáře. Takže je mi líto, takového dobrodince neznám. Jedině zkusit oslovit nějakého studenta filmové školy. Ovšem zkušenosti a praxe budou s odborníkem, který analýzy dělá a léta v branži již působí, nesrovnatelné.

Dala jsem si do vaší burzy nabídku scénáře a ozval se mi producent. Vstoupili jsme v jednání a on chce můj scénář koupit. Nabízí mi za něj 150 tisíc korun. Je to odpovídající cena?
Těžko radit takto na dálku, když váš scénář vůbec neznám. Obecně mohu říci, že hotový filmový scénář k celovečernímu filmu, pokud je na profesionální úrovni a je již ve finální verzi, bývá honorován částkou okolo cca 350 tisíc korun. Záleží ale na jménu autora, na jeho erudici, na jeho zkušenostech atd. Jsou scenáristé, kteří dostávají za totéž i více jak 1 milion korun a jsou tací, kteří více jak 300 tisíc nedostanou. Takže na vaši otázku není možné jednoznačně odpovědět. Pokud nemáte dosud žádné zkušenosti, jde o první scénář, zdá se mi nabídka odpovídající, a to proto, že producent bude muset stejně najmout profesionála, který váš scénář přepíše do požadované finální podoby. Ale mohu se mýlit, neznám váš konkrétní případ.

Mám následující dotaz: ráda bych napsala knihu povídek z oboru turistiky. Mělo by se jednat o příběhy klientů na dovolené, delegátů, reakce hotelů apod. Jde o to, že pokud zde uvedu skutečná křestní jména či názvy hotelů, leteckých společností... tedy to, co dává knize \"šťávu\" je to napadnutelné? Nebo jinak - mohu se i vyhnout přesnému názvu, ale z textu vyplyne, o koho či o co se konkrétně jedná, mohou z toho být problémy?
Váš dotaz je bohužel právního charakteru a já v této poradně neodpovídám na otázky, které příslušejí právníkům. Toto je přesně takový dotaz. Nejsem právník a neřeknu vám tedy, ani co je napadnutelné, ani jak tuto situaci řešit. Mohu vám pouze předat svou autorskou zkušenost a sice tuto: Napadnutelné je kdykoliv cokoliv, protože v demokracii vás může zažalovat kdokoliv za cokoliv a je na rozhodnutí soudu, zda uspěje. Rozhodně bych však do knihy nedávala jména klientů bez jejich souhlasu, to by bylo velmi nekorektní a domnívám se, že by měli plné právo se proti tomu ohradit. Kromě toho myslím, že zrovna u jmen klientů vůbec není třeba uvádět skutečná jména. Když si jejich jména vymyslíte, na autenticitě textu to nic nemění. Jména hotelů, firem a společností mohou být reklamou, pokud o nich nepíšete negativně. Takže to by se těm firmám mohlo spíš líbit, ale zase se to nebude líbit vydavateli. Byla by to skrytá reklama. Pokud ale o nich píšete cokoliv negativního, myslím, že by se tyto společnosti ozvaly už jen z principu. Takže ani to bych nedoporučovala. Nicméně jak jsem už řekla, na váš dotaz může odpovědět jen právník se specializací na autorské právo. Doporučuji obrátit se na právní poradnu Syndikátu novinářů ČR.

Zajimalo by mne, kolik tak může začínající autor očekávat od nakladatelství za rukopis? Jaká jsou procenta z prodeje knihy tuším, ale jak je to čistě s rukopisem? Jaké jsou v tomto zvyklosti? Víte, ráda bych získala alespoň trošku finanční představu o tom, co nabízím, než půjdu jednat. Mé příbuzné totiž před časem nabídli 25 tisíc Kč za román a mě nedávno 10 000 za knihu, čítající 120 stran A5. Velice Vám děkuji za odpověď.
V honorářích jsou na trhu velké rozdíly. V zásadě záleží na 2 základních věcech: erudici autora (jestli nabízí prvotinu, zda je to již známý autor se známým jménem nebo naprostý začátečník apod.) a na velikosti nakladatelství. Čím známější autor a větší nakladatelství, tím lepší podmínky. Velké nakladatelství unese také větší riziko, pochopitelně. Dnes je na trhu u malých nakladatelství například naprosto běžné, že dokonce nedávají autorovi žádný fixní honorář a ještě od něj požadují, aby přispěl částkou 50% na výrobu knihy. Procenta z prodeje se pohybují od 5% (u začínajícího autora a jeho prvotiny) až po 15% (slavné jméno, záruka úspěšného prodeje). Procenta se vyplácejí z každého prodaného kusu knihy, většinou z velkoobchodní ceny po odpočtu DPH. Velkoobchodní cena bývá většinou o 30% nižší, než cena prodejní. Takže jen pro představu, kdyby autor dostal odměnu 5% a cena knihy by byla na trhu 220,-Kč včetně DPH (zatím 10%), pak by z každého prodaného kusu dostal od vydavatelství 7 Kč (protože prodejní cena bez DPH je 200,-Kč, velkoobchodní cena bez DPH je 140,-Kč a z této částky autor dostává svých 5%). Pokud si vydavatelství lépe stojí a autorovi a jeho rukopisu věří, nabídne také tzv. fixní honorář za rukopis. 25 000,-Kč za román je u autora, který ještě není příliš znám, poměrně běžná odměna. U neznámého autora se to pohybuje od 15 do 30 tisíc korun (za román), podle velikosti vydavatelství a také dle rozsahu rukopisu. Ze zkušenosti ale mohu říci, že začínající autor může považovat za velký úspěch, pokud dostane procenta a nemusí sám nic finančně přispívat. Psaní beletrie není pro autora žádná extra zisková záležitost, vezmeme-li v úvahu, kolik práce a času stojí napsat skutečně kvalitní román. Skutečně lukrativní záležitost to začíná být až ve chvíli, kdy se autor stane slavným, třeba jako pan Viewegh.

Poslední úprava stránky: 2011-12-09 12:07:40